20 Eylül 2012 Perşembe

Şu plastik meselesi


Uzun zamandır insanların kafasını bulandıran plastik konusu üzerine yüzlerce şey yazılıp çiziliyor,açıklamalar yapılıyor.Numaralarına göre sınıflandırılıyor (1-2-4-5 sağlıklı olarak açıklanıyor,ancak 1 numaralı ürünler tek kullanımlık,yani içine bezelye doldurup
,dondurucuya attığımız dondurma kapları,pet şişeler falan onlar tek kullanımlık) Ne olursa olsun göz ardı etmememiz gerek şey ,istediği kadar içeriği iyi veya kötü olsun,kanserojen olsun,öldürsün ,plastik hayatımızın her aşamasında yer alıyor,alacak da.

He derseniz ne yapacağız,bile bile hastalıklara zaten davetiye çıkarıyoruz,ne yesek zararlı,ne kullansak ölümcül,bir de kafamıza plastik konusunu takalım,duralım mı? diye.Elbette her zaman yapacak bir şeyler vardır.Hayatımızdan azalttığımız her zararlı şey,tamamen çıkarmamış olsak bile yine de bize bazı şeyler kazandıracaktır.

Mutfakta elimizi nereye atsak denk gelen plastik ürünleri biraz azaltmakla işe başlayalım.Örneğin ben buzdolabına su doldurup koyduğum şişeleri asla kola,gazoz şişelerinden seçmem.Bir litrelik cam günlük süt şişelerini bu yaz mis gibi kullandım,yıkadım,yıkadım kullandım.Plastik sürahi yerine de cam aldığımız için mesele yok,gerçi 7 numaralı plastikten üretilen yani ne olduğu bellisiz damacanalarda zaten yeterince zarar gören su bari plastik sürahi ve şişelerde rahata ersin.

Ev içinde kullandığım saklama kaplarımı yüzde 70 oranında porselen veya cama dönüştürdüm,plastik saklama kaplarını azalttım.Plastik kase,bardak,tabak gibi çok da kullanılması elzem olmayan malzemeleri uzaklaştırdım.Ayrıca pet şişeleri bir kere kullanıp atmaya dikkat ediyorum,zira içerdikleri BPA maddesi,gözle görülmeyen en küçük çatlakta içeceklere sızıyor.

Ayrıca sıvı yağların plastik şişelerde ne kadar zararlı hale geldiğini hepimiz biliyoruz, bu yüzden zeytinyağı alırken cam şişede olmasına dikkat ediyorum,ayçiçek yağı için öyle bir şamsım olmadığı için aldığım gibi eve gelir gelmez hemen yağ için ayırdığım günlük süt şişesi veya cam meyve suyu şişelerine boşaltıp muhafaza ediyorum.2-3 litre yağı bile üşenmeden bir kaç şişeye bölüp saklıyorum.

En önemli konu olan çocuk beslenme ürünleri için elbette insanın canı sıkılıyor,cam şişede su veya cam kaplarda yemek koyma şansımız, tehlikeli olabileceği için zaten yok, e ne yapsak da okulda çocuklarımızı tamamen sağlıklı olarak olmasa da kötünün iyisi halde beslesek.

Yıllardır kırtasiyelerde ucuzlu,pahalılı,orjinal patentli veya taklit ne olursa olsun yer alan o süper kahramanlı,güzel suluklardan oldum olası haz etmedim.Kötüdür,sağlıksızdır demiyorum ama içime bir türlü sinmiyor,hem kapak kısmındaki kamıştı,tıpaydı oldukça alengirli olan bölümlerini yıkamak ta zor geliyor.Zaten koyu kırmızı,lacivert,gri,pembe gibi yoğunluklu boya kullanılmış plastik iyice sıtkımı kıyırıyor.Belki orjinalleri gereken kurallara göredir,zararsızdır ama ben sevmiyorum yinede.

Bu yıl arkadaşım Tupperware önererek imdadıma yetişti.Kendisi 25 liraya hem pratik hem de sağlıklı olarak bilinen mataralardan almış.( biz sağlıklı biliyoruz,hiç bir plastiğin tam anlamıyla zararsız olduğunu düşünmesem de, olur olmadık yerlerde satılanlardan daha iyidir diye umuyoruz).Niyetim onlardan almaktı, ancak Migros'ta  gördüğüm Sistema markalı ürünler dikkatimi çekti, daha önce duymamıştım ama çocuklara özel ürünlerini görünce hoşuma gitti,yine de hemen almadım eve gelip araştırayım dedim.

Maalesef Sistema ürünleri hakkında ülkemizde hazırlanmış bir web sayfası yok ,arama motoruna Sistema Plastic olarak yazınca, orjinal sitesine buradan ulaşabiliyoruz.Yazılanlara göre ürünler BPA yani Bisfenol A içermiyor,BPA'nın kalp hastalığından,kısırlığa ve kansere kadar ne kadar zararlı şeylere sebep olduğu zaten biliniyor,ayrıca malzemeler kurşun da içermiyor.Fiyatlara gelince aşağıda fotoğraflarını göreceğiniz matarayı 6.90 liraya (daha büyükleri 8-9 lira arası),beslenme kabını ise 6 liraya aldım.Beslenme kabının da,mataranın da bendeki rengi mavi :))


Sistema ürünleri Yeni Zelanda'dan ithal ediliyor,saklama kapları,mataralar,mikro dalga ürünleri dışında kalemkutu,çöp kovası,çanta,piknik setleri,bebekler için beslenme malzemeleri,kiler malzemeleri gibi pek çok sağlıklı çeşitler var.Ayrıca ürünlerin fiyatlarının diğer markalara göre daha uygun olması ve renk renk cıvıl cıvıllığı da cabası.

Dediğim gibi plastiklerin hiç biri dört dörtlük sağlıklı değildir,hayatımızdan tam anlamıyla çıkıp gitmeye de niyetleri yok.Ama 10 tane kötü şarttan 8 tanesi daha iyidir değil mi? Azaltabildiğimiz kadar azaltmak ve sağlıklı ürünlerle yaşamak dileğiyle.




4 yorum:

  1. al bi sefertası kurtul. suyu da çeşmeden içerler oldu bitti :)

    YanıtlaSil
  2. Hahahaha valla aslında en mantıklısı o :P

    YanıtlaSil
  3. Nerde bulabilirim? Migrosları talan ettim yok :(
    Deli oluciim aaa!
    İnci

    YanıtlaSil
  4. Sevgili İnci şu an itibarı ile Migros internet sitesinden sanal markete girdim Ana Sayfa> Ev, Pet> Mutfak Eşya, Gereçleri> Ürün Saklama bölümünde sistema marka ürünler mevcut.Hem de bayağı çeşidi var.hangi migroslara baktın acaba bazı şubelerde mi yoktur belki.Saklama kaplarının arasında hep bulunuyor kuzum

    YanıtlaSil

ÇEKİNME VER AYARI